Leenisk kaffebomb

Ni som känner mig, har säkert sett tekulan jag lägger i kaffet.

De flesta har vågat fråga, men för er som inte vet kommer här en förklaring.

Det är en Leenisk kaffebomb, som utvecklats under senaste året. Först var det kokosolja, eftersom jag började med lchf. De kör ofta med ”magic bullet coffee”. Det mättar och jag märkte oxå att magen tålde kaffet bättre.

På nätet har jag läst att kokosolja är bra för allt möjligt:

Aftonbladet, kokosolja

Kokosolja till kroppen

Det finns ju olika sorter och märken, med olika användningsområden. Deodoriserat är lukt- och smaklöst, och lämpar sig för stekning och bakning. Den vanliga som inte har upphettats har svag kokosdoft och smak, men är myyycket nyttigare. Dem hittar du i hälsokostaffären, på nätet, i mataffärens avdelning för glutenfritt eller hälsokostavdelningen.

Glöm helt bort otyget i silvrigt foliepaket som ligger i affärernas smörkyl! Inte bra alls!

Anledningen till att kokosolja är i fast form beror på vårt kalla klimat… den stelnar i rumstemperatur. Smälter dock vid 25 grader, så på sommaren ser den ut som olja. Vad du än gör, ställ INTE burken i kylen! Kokosoljan blir så hård att du inte får ut nåt ur burken.

Det ska vara nyttig kokosolja:
Kokosolja med Laurinsyra

Numera har jag lagt till saker som höjer smaken ännu mer, enligt min åsikt. Leeniska kaffebomben innehåller numera:
– kokosolja
– kanel eller kakao
– svartpeppar

Tekulan hjälper mig även att röra om i kaffet. Bra va?!

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Jessica
    Sep 24, 2013 @ 19:13:10

    Vad kul att du också körde igång med lchf! 🙂 vi får försöka att få till en träff snart medans jag fortfarande känner igen dig hihi 🙂 Kram / Jessica

    Svara

Kommentera

Twitter

